persberichten

Heb je interessant nieuws te melden over je bedrijf? Dan wil je natuurlijk graag dat de pers hiervan op de hoogte wordt gesteld. En dus moet er een persbericht uit!
Maar hoe zorg je er nu voor dat je persbericht ook wordt opgepakt door de media en dat je nieuwsitem wordt geplaatst in vakbladen en regionale of landelijke kranten?

Persberichten schrijven – een paar tips

Een goed persbericht moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Allereerst: het persbericht mag niet te lang zijn, maar zorg ervoor dat het ook niet te kort is. Gebruik overzichtelijke alinea’s en denk ook aan pakkende kopjes. Citaten kunnen je persbericht verlevendigen, dus vraag bijvoorbeeld een medewerker, directielid of klant om een aantal uitspraken te doen. Heb je goede foto’s die passen bij je persbericht? Dan moet je die zeker meesturen!

De opbouw van je persbericht

Een goed persbericht kun je van onderen naar boven ‘oprollen’. Journalisten die niet genoeg ruimte hebben om het hele persbericht te plaatsen, moeten de onderste alinea’s eraf kunnen knippen. Dat betekent dat je in de eerste alinea meteen al antwoord moet geven op de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) en de H (hoe). In de alinea’s daaronder geef je een toelichting, noem je voorbeelden, laat je iemand aan het woord, etcetera.
Helemaal onderaan plaats je informatie over je organisatie. En vergeet de contactgegevens niet, zodat journalisten je kunnen bellen of mailen als ze meer informatie willen.

Hulp nodig bij het schrijven van je persberichten?

Wil je verzekerd zijn van een goed persbericht? Schakel dan mijn hulp in. Ik heb tal van persberichten geschreven en verstuurd voor diverse organisaties en ik ken de kneepjes van het vak. Meer weten? Neem snel contact op!